יום רביעי, 7 באוקטובר 2009

גאמלן והלאה

Alternesia - Jon Iverson - MA Recordings - CM3 - CD

אלטרנסיה - ג'ון אייברסון (גאמלן, כלי הקשה), רוברט ריץ' (חליל במבוק)





האסוציאציה הראשונה שעלתה במוחי עם שמיעת הדיסק הייתה למאמרים שקראתי פעם על אודות תפיסת הזמן הבאלינזית מאת האנתרופולוג קליפורד גירץ. לא ממש תובנה עמוקה כאשר מדובר באמן המנגן (בין השאר) על גאמלן (כלי נגינה מסורתי מן האי באלי שבאינדונזיה) ומגיש מעין ג'אז על טהרת כלי ההקשה (למעט שימוש בחליל במבוק ברצועה אחת), שילוב שבאופן טבעי אולי (אך כמובן לא הכרחי) מוביל למוסיקה שהיא קצבית מעיקרה ומעוררת (בי לפחות) תחושות של זרימה ותנועה והרהורים על הזמן החולף (תפיסת זמן "מערבית" שלי, אני מודה, ללא קשר דווקא למתואר באותם מאמרים). בכל מקרה, אם לשפוט לפי הצהרותיו של ג'ון (או יון?) אייברסון בהערות המצורפות לתקליטור, אין טעם להמשיך לנסות ולקשר את המוסיקה בדיסק לאותן תופעות תרבותיות באלינזיות (נשאיר זאת למוסיקולוגים). לדבריו, למרות השימוש הנרחב שהוא עושה כאן בכלי הגאמלן אותם חקר ובנגינה בהם התמחה בבאלי, הוא אינו מגיש לנו מוסיקה באלינזית מסורתית. באותן הערות פונים לעולם המוסיקה הקלאסית המודרנית כאשר מנסים לתאר את תוכן התקליטור, לי באופן אישי הוא נשמע כג'אז. בכל אופן השימוש בצלצלי הגמלאן (כמו גם במערכת תופים, כלי הקשה אינדונזיים שונים ואפילו מחבתות ומגשי מתכת ישנים) גואל את המוסיקה מכל יבשושיות או חספוס העשויים להתלוות לתכנית שהיא על טהרת השימוש בכלי הקשה, ומעניק לה מימד נוסף של עושר צלילי.

הנגינה יפה, שילוב הכלים נהדר והצליל יפה ומעניין, מה שיוצר, לדעתי, מוסיקה מיוחדת ומשרה אווירה נעימה.

ההקלטה, משנת 1999, מצוינת ומצריכה מערכת שמע איכותית בכדי להתמודד עם הבאסים בחלק מרצועות התקליטור.

46:28 דקות

ההערכה שלי -
רמת התוכן: 8
טיב הביצוע: 10
איכות ההקלטה: 10