יום חמישי, 25 במרץ 2010

חיקויים

Carlo Farina - Capriccio stravagante & Sonate - Ensemble Clematis - Stéphanie de Failly - Leonardo García-Alarcón - Ricercar - RIC-285 - CD

קארלו פארינה - סונאטות וקאפריצ'יו סטרווגנטה - אנסמבל קלמאטיס - סטפני דה פלי (כינור) - לאונרדו גרסייה אלארקון (עוגב), אנדראה דה קארלו (ויולה דה גאמבה)


לפעמים נדמה כי הסצנה של מבצעי מוסיקה מודעים היסטורית, למרות הפופולאריות ההולכת וגדלה שלהם, היא בעצם מועדון מצומצם. אותם מבצעים צצים שוב ושוב בהרכבים מגוונים בהקלטות עבור חברות תקליטים שונות. לא מזמן סקרתי הקלטה נהדרת מיצירות באך של אנסמבל 'מרה נוסטרום' בהנהלתו של נגן הויולה דה גאמבה אנדראה דה קארלו ובהשתתפות נגן העוגב לאונרדו גרסייה אלארקון והנה צצו שוב שני המבצעים המוכשרים הללו בדיסק אחר שרכשתי כחברי אנסמבל 'קלמאטיס' בהובלת נגנית הכינור סטפני דה פלי. האמת היא שאת הדיסק רכשתי בעיקר בגלל עטיפתו. בזמן האחרון הפכתי חובב חתולים והציור על עטיפת האלבום מצא חן בעיני (חלק מ'קונצרט החתולים' של הצייר הפלמי דויד טנייר השני). לאלו מכם המעוניינים גם בהצצה במה שיש בו בקנקן מוגשת בזאת סקירה קצרה.

הדיסק מכיל ביצועי יצירות משל הכנר והמלחין קארלו פארינה (1600-1639 לערך), יליד מנטובה שכנראה גם החל את חינוכו המוסיקלי תחת כנרים בולטים בחצר המקומית (כסלומונה רוסי וג'ובאני בטיסטה בונמנטה). מאוחר יותר בחייו פעל בגרמניה, בין השאר בחצר בדרזדן תחת ניהולו של היינריך שיץ. עיקר פרסומו בא לו ככנר. מכלול יצירתו מבוסס בעיקר על צורות ריקוד, וחלקו הקטן על צורות איטלקיות כקנצונות וסונאטות, אשר דווקא להן מוקדש חלקו הארי של האלבום שלפנינו.

כרבע מהאלבום תופס ביצוע יצירתו המוכרת ביותר כיום של פארינה, הקפריציו סטרווגנטה, שכבר זכתה להקלטות קודמות בעבר, ולה גם ייחוד סגנוני ביחס לשאר היצירות בדיסק. מדובר באוסף של קטעים קצרים, ריקודיים, עתירי אפקטים, המחקים קולות של כלי נגינה שונים ומשונים וכמו כן קולות של בעלי-חיים, כדוגמת יללת חתולים בזמן מריבה. זו יצירה חביבה ומסקרנת המאפשרת לנגני האנסמבל להפגין את יכולתם הווירטואוזית. לי היא הזכירה יצירות דומות מאוחרות יותר, המחקות בעלי חיים וקרבות משל שמלצר וביבר. מבין הסונאטות מצאה חן בעיני הסונאטה האחרונה שכתב פארינה - 'סונאטה דטה לה דספרטה' - יצירה אקספרסיבית, המביעה, אולי, כפי שמעידה כותרתה, על  תחושת ייאוש. הריקודים הקצרים, הם יצירות זניחות, שלא הרשימו אותי במיוחד.

נגינת האנסמבל יפה מאוד, העיבודים טובים ואיכות ההקלטה מצוינת. נראה לי כי הדיסק מומלץ במיוחד כתוספת למי שאוהב במיוחד את ז'אנר הסונאטות מן הבארוק המוקדם. מתחילים ימצאו, לדעתי, עניין בהקלטות מגווונות יותר של יצירות מלחינים ידועים מאותה תקופה, ואולי כדאי להם להתחיל דווקא עם יצירות ביבר או שמלצר המאוחרים יותר, אך המזכירים את פארינה מבחינת הסגנון. בכל מקרה הקפריציו משעשע ושאר הסונאטות יפות, גם אם האזנה רציפה עשויה לעיתים להיות מייגעת.

65:12 דקות

ההערכה שלי -
רמת התוכן:    8
טיב הביצוע:    10
איכות ההקלטה:    10